Учні \(A\), \(B\) і \(C\) складають екзамен. За кожний екзамен той, хто склав його найкраще, одержує \(a\) очок, другий \( -\ b\) очок, а той, хто відповідав найгірше, \(-\ c\) очок (\(a\), \(b\), \(c\ -\) натуральні числа і \(a > b > c\)). Після всіх екзаменів учень \(A\) набрав \(22\) очка, а учні \(B\) і \(C\ - \) по \(9\) очок, причому учень \(B\) був першим з алгебри. Хто був другим з літератури?
Після всіх екзаменів уні набрали \(40\) очок. Нехай \( n\ -\) кількість екзаменів, а \(k\ -\) кількість очок за один екзамен. Тоді матимемо такі випадки: $$ \begin{array}{ccc}&n&k\\1)&2&20\\2)&4&10\\3)&5&8\\4)&8&5\\5)&10&4\\6)&20&2\end{array} $$ Проте відразу видно, що випадки \(4)\), \(5)\) і \(6)\) неможливі, бо числа \(2\), \(4\) і \(5\) не можна подати у вигляді суми трьох різних натуральних чисел. Випадок \(1)\) також неможливий, бо тоді б \(a\;\geqslant11\) (інакше \(A\) не може набрати \(22\) очка) і тому \(B\) не міг би бути першим з алгебри. У випадку \(2)\;a\;>\;5\) (інакше \(A\) не може набрати \(22\) очка) і \(a\;<\;8\) (інакше \(b\) і \(c\) не могли б бути різними натуральними числами). Проте при \(a=6\) учень \(A\) не може набрати \(22\) очка (бо \(b=3\), а \(6+6+6+3<22\)), а при \(a=7\) учень \(B\) не може набрати \(9\) очок (бо \(c=1\), а \(7+1+1+1>9\)). Залишається випадок \(3)\). У цьому випадку обов'язково \(a\;=\;5\), а тому \(b\;=\;2\), а \(c\;=\;1\). За екзамен з алгебри учень \(B\) одержав \(5\) очок, тому за інші \(4\) екзамени він дістав \(4\) очка \(-\) по \(1\) очку за кожний. Учень \(A\) за ці \(4\) екзамени неодмінно одержав по \(5\) очок, а за екзамен з алгебри \(-\; 2\), бо інакше він не міг би мати \(22\) очка. Отже, учень \(C\) за всі екзамени, крім алгебри, дістав по \(2\) очка, а за екзамен з алгебри \(-\;1\). Таким чином, за даними задачі однозначно відновлюється кількість екзаменів і розподіл очок. Екзаменів було \(5\). З усіх предметів, крім алгебри, другим був учень \(C\).
Attributes | Олімпіадна |
---|---|
Source | Респуліканська математична олімпіада (Ukraine) |
Year | 1972 |
Number | 6 |
Difficulty | 10.0 |
Grade | VIII клас |
Themes |